مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44851 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

ترس و خجالت در كودكان چگونه پيشگيري مي شود ؟
ترس و خجالت در كودك بلكه هر انساني يك امر طبيعي است . وجود ترس براي فرار از خطر و خجالتي بودن براي حفظ حياء يك ضرورت است . لكن آنچه نگران كننده است ، اين است كه ترس و خجالت سبب عقب ماندگي و عامل بازدارنده آدمي از رشد لازم در ابعاد مختلف نفس و زندگي شود . اين جاست كه بايد به بررسي علّت اساسي ترس و خجالت بپردازيم ، آيا ترس و حالت خجالت و كمرويي كودك ارثي است ؟ آيا ناشي از نوع رفتار مادر و يا پدر در نزد كودك است ؟ آيا معلول بي توجهي و محبّت كم است ؟ آيا آنچه در كودك هست ترس است يا هراس ، اضطراب و نگراني . . . و اين كه اين ترس سبب چه واكنشهايي در كودك شده است . آيا موجب عزلت و انزوا طلبي او شده است ؟
به هر حال بايد عامل مسأله ترس و خجالت را در كودك براساس نوع رفتار او ، و تأمّل درگذشته او بدست آوريم و در رفع آن عامل بكوشيم ، گاهي ممكن است ترس و خجالتي بودن معلول عدم اعتماد به نفس باشد . اعتماد به نفس را در او رشد دهيم و زنده كنيم . و مطلب ديگر اين كه ببينيم كودك از چه چيزهايي مي ترسد و يا هراس دارد اگر ترس او از نوع معقول آن است ، در چنين موردي او را به حال خود رها كنيم . مثل اين كه از افتادن در خطا و كاري اشتباه مي ترسد و احتياط مي كند . امّا چنانچه ترس و خجالتي بودن او از مواردي است كه نبايد داشته باشد . او را با آن مورد بتدريج مواجه كنيم و قبل از مواجه ساختن او در مقابل خود مواجه شويم . مثل اين كه كودك از سوسك مي ترسد . چندين مورد در مقابل كودك سوسك را مورد نظر قرار دهيم و از خصوصيّات او سخن بگوييم و به كودك بفهمانيم كه در صورت مزاحمت سوسك از بين بردن او اشكال ندارد . تقويت هاي جسماني ، وعده حمايت در كارها به كودك ، تشويق ( مثلاً در آب انسان آغوش باز كند و بگويد بيا من ترا مي گيرم ) واداشتن به تجربه ، معرّفي شجاعان ، استفاده از مذهب و . . . راههاي ديگري به قدرت روحي كودك كمك مي كند . كتاب ترس و اضطراب در كودكان نوشته دكتر علي قائمي بسيار مفيد است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.